Åkesson (Mp) under sandlådenivå | Sverigedemokraterna i Region Skåne

Åkesson (Mp) under sandlådenivå

Det är inte ofta det finns anledning att hålla med Anders Åkesson, (MP), men här har han rätt: Det är inte sandlåda att inte bjuda in oss Sverigedemokrater till samtal i riksdagen om höghastighetståg, vilket ju Moderaternas regionråd Carl-Johan Sonesson anser. Nej Anders Åkesson − det är mycket värre än så. Genom sitt agerande visar S och MP upp ett oerhört förakt för cirka en miljon svenskar som lagt sin röst på SD. Dessa två partier, som annars inte kan tala sig nog varma för ”alla människors lika värde” demonstrerar dessutom en syn på demokrati som är anmärkningsvärd. Utan att skämmas exkluderar regeringen en stor grupp människor − exakt det som man i alla lägen annars anklagar oss för. Anders Åkesson påstående att SD har valt sin roll ”genom att plädera för exkludering av grupper i samhället” blir då nästan komiskt och förefaller illa genomtänkt. För att nu uttrycka det milt. Vari består det ”exkluderande” som Åkesson hävdar att vi pläderar för i regionfullmäktige? Jo, helt enkelt att vi inte anser att personer som uppehåller sig illegalt i Sverige får kraftigt rabatterad hälso- och tandvård. Kriminalitet får aldrig betala sig.

Åkesson vill rättfärdiga regeringens ställningstagande med att vi Sverigedemokrater säger nej till höghastighetståg och avslöjar därmed en något haltande logik. Såväl M som L har ungefär samma inställning som vi, så varför Åkesson tycker att de, men inte vi, ska beredas plats vid bordet är höljt i dunkel.

Anders Åkessons påstående att SD inte skulle vara ett ”legitimt parti” är så uppseendeväckande att det gränsar till ren och skär dumhet. Så Sveriges tredje största parti skulle vara olagligt? Är det något parti som riskerar att förlora sin legitimitet är det väl MP som i opinionsundersökningarna har rasat som en sten.

I sin argumentation påminner Åkesson mest av allt som en förblindad terrier som vägrar släppa taget. Svepande påstående, floskler och motsägelsefulla påståenden imponerar inte. Det − om något − tyder på sandlådenivå.

Patrik Jönsson, Regionråd
Sverigedemokraterna