Media och mörkandet av invandringens baksidor | Sverigedemokraterna i Region Skåne

Media och mörkandet av invandringens baksidor

De senaste månaderna har vi fått möjligheten att läsa saker i våra dagstidningar om invandrares övergrepp som vi tidigare inte kunnat ta del av, och vi har hört uttalande från politiker som man kan tro är Sverigedemokrater men tillhör det gamla politiska etablissemanget. Journalister har berättat om hur media har mörkat händelser, eller vinklat och censurerat så att det inte skall gynna Sverigedemokraterna. Nyheter Idag avslöjade hur DN mörkade om sexuella övergrepp mot tjejer utförda av invandrare och det visar sig att polisen har mörkat hur tjejer i Sverige trakasserats av invandrargäng på många orter.

Journalisten och samhällsdebattören Sakine Medon skriver i en ledare i Expressen 16 januari: ”Journalister vinklar för att inte gynna SD”, och hon redogör för hur hennes journalistkolleger tvingas vinkla och mörka händelser som kan gynna Sverigedemokraterna. På Publicistklubbens möte 25 januari, där flera ledande journalister medverkade, säger Lasse Granestrand som verkat över år över 30 år som frilansjournalist på DN: – ”Medier och politiker har misskött den här frågan under decennier”. Han fick stöd av ett flertal andra journalister, vilka menar att medier valt att blunda för de nackdelar som den svenska invandringspolitiken fört med sig.

Jag såväl som de flesta tänkande människor undrar; skall det vara så här? Media kallas ofta för ”den tredje statsmakten”. Tror mediafolk på fullaste allvar att sanningen inte kommer fram till slut? Vi lever i 2000-talet med internet, inte 1930-talet där staten genom att ha mer eller mindre monopol på informationen kunde sprida den information och bild av sanningen som den behagade med små möjligheter att verifiera informationen.

Ett exempel på viktig information som i princip aldrig delgivits av media till svenska folket: Brottsförebyggande rådet, BRÅ, släppte redan 1996 rapporten ”Invandrare och invandrares barns brottslighet”. Bortsett från Aftonbladet, som då gjorde ett ärligt försök att ta upp problemen med flera invandrargruppers extrema överrepresentation i brottslighet (tystades dock omgående ner då det blev ett medialt ramaskri), så har den svenska journalistkåren i princip aldrig försökt att få fram sanningen i denna viktiga fråga, utan i stället valt att lägga locket på. Således har svenska folket inte haft möjligheten att objektivt bilda sig en uppfattning om invandringspolitikens baksidor. Visste du till exempel att invandrare från Marocko, Tunisien, Algeriet och Libyen har en överrepresentation i våldtäkter på hela 1700% (!) jämfört med svenskar (enl. ovan nämnda BRÅ-rapport)? Alltså är denna folkgrupp 17 gånger mer benägna att begå våldtäkter än svenskar, vilket är fakta som torde påverka medborgarnas inställning till den förda invandringspolitiken.

Tro nu inte att det går att fortsätta förtiga sanningen för folket. Om inte media lägger om kurs kommer tilltron till pressen att sjunka än mer, och det från en redan låg nivå. Vad vi behöver är en saklig rapportering i våra dags- och kvällstidningar, och en statsapparat och polisväsende som verkligen rapporterar vad som hänt. Utan hänsyn till att människor ur någon etnisk grupp (svenskar inräknade) eller från en viss kultur kan känna sig kränkta. Om inte så sker, kommer vi att se en farlig samhällsutveckling där fördomar och ryktesspridning flödar över, där våldet ökar och till sist, där sammandrabbningar mellan olika folkgrupper riskerar att bryta ut.

Patrik Jönsson

Regionråd, Sverigedemokraterna Region Skåne