Mycket (s)nack men väldigt lite verkstad | Sverigedemokraterna i Region Skåne

Mycket (s)nack men väldigt lite verkstad

I en debattartikel i Nsk den 14 augusti, går Morgan Johansson, S-märkt justitie- och inrikesminister tillsammans med partikollegerna Marika Bjerstedt Hansen, kommunstyrelseordförande i Osby och Lena Wallentheim, oppositionsråd i Hässleholm, till hårt angrepp mot oss Sverigedemokrater.

Den är en bisarr läsning denna trio bjuder på. Vilken trovärdighet har Socialdemokraterna när partiet nu säger sig kunna erbjuda ett tryggare och starkare Sverige? Det måste ju vara en hastigt påkommen insikt om verkligheten eftersom ministären Löfven har haft fyra år på sig att uppnå detta. För verkligheten har ju länge visat på en helt motsatt utveckling. Bara för någon dag sedan stacks över 100-talet bilar i brand i Västsverige. Hur tryggt är det? Hur trygga kan flickor och unga kvinnor känna sig när sexuella trakasserier eller − än värre – våldtäkter blivit mer eller mindre vardagsmat? Eller äldre som blir slagna och rånade mitt på ljusan dag?

Hur tryggt och starkt känns ett samhälle där polisen i mångt och mycket lyser med sin frånvaro och där våldsoffer gång på gång får se utredningar läggas på hög eller läggs ner?

Det är kris inom i stort sett alla områden: sjukvården går på knä liksom skolan och socialtjänsten. Bostadsbristen är skriande, barn- och äldreomsorgen har fått allt mer knappa resurser. Allt detta har en enda och gemensam förklaring; den fullständigt anings- och huvudlösa invandringspolitik som inleddes av förra regeringen och som den nuvarande fortsatte tills bromsen slogs till. Som enda parti förutsåg vi Sverigedemokrater konsekvenserna av denna politik. Men i stället för att lyssna etiketterades vi som rasister och främlingsfientliga. Notan för den förda politiken har de svenska skattebetalarna länge fått betala och med S vid makten lär det inte bli bättre. För vad kan man förvänta sig av en regering som i strid med all sakkunskap låter 9 000 afghanska ”barn” utan några som helst asylskäl stanna i Sverige − samtidigt som man säger sig benhårt slå vakt om asylrätten? Socialdemokraterna har haft fyra år på sig att visa vad de går för − och resultatet talar för sig självt. Mycket snack och lite verkstad, måste sammanfattningen bli.

Patrik Jönsson
Regionråd SD